Η συνύπαρξη των δύο αυτών κλάδων κι η πολυπλοκότητα της έννοιας «Μακιγιάζ» είναι ενδιαφέρουσα για όποιον θέλει να μελετήσει το φετινό «μενού» καθ’ όσον έχουμε περιπτώσεις πολλές και ποικίλες. Εχουμε το μακιγιάζ των πολεμικών τραυμάτων, έχουμε το μακιγιάζ μεταμόρφωσης του πρωταγωνιστή, έχουμε και το κομμωτικό να υπερτερεί και να είναι αυτό που δίνει την εικόνα, έχουμε και περιπτώσεις που οδηγούν στη διαπίστωση ότι μια εξωτερική κατασκευή, που θα μπορούσαν κάποιοι να την παρερμηνεύουν ως ενδυματολογική, μαθαίνουμε από τους αρμόδιους ότι είναι καθαρά «ψιμυθιακή», ότι στο μακιγιάζ πιστώνεται και θα τα πούμε αυτά στις προσήκουσες ταινίες .
Με τη ΦΑΝΤΑΣΙΑ ως απόλυτη πρωταγωνίστρια, εξετάζονται τα φετινά ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ-η οσκαρικη 5άδα τους. Με τη Φαντασία είτε ως κουμάντο είτε ως παρέμβαση. Και τούτο, επειδή, όπως θα δείτε στο Μενού, είναι τα είδη τέτοια όπου καλείται ο Ενδυματολόγος να αναλάβει πρωτοβουλία.
Εξω από τα καθιερωμένα, έτσι για ανανέωση, ξεκινάμε την «κούρσα» των Oscar 2023, εδώ στο PANTIMO: Mε τη ΔΙΕΘΝΗ ΤΑΙΝΙΑ. Εχει συμβεί και στα Oscar, να ξεκινήσουν απροσδόκητα από αυτή την κατηγορία, στην απονομή του 1983, όταν κέρδισε το ισπανικό φιλμ «VOLVER A EMPEZAR» («επιστροφή στο ξεκίνημα» ή απλούστερα « Αρχίζοντας ξανά») του ΧΟΣΕ ΛΟΥΙΣ ΓΚΑΡΘΙ, το οποίο δεν ήρθε ποτέ στην Ελλάδα. ΚΙ ας ήταν έργο πολιτικού χαρακτήρα, καθαρά αριστερό, με ήρωα έναν πολιτικό εξόριστο που επιστρέφει ύστερα από χρόνια , μετά το θάνατο του Φράνκο…
Καινοτόμησαν φέτος οι ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΙ, το ίδιο κι οι ΜΟΝΤΕΡ, τα Σωματεία των οποίων δημοσιοποίησαν τις υποψηφιότητες τους , μετά την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για τα OSCAR. Για ποιο λόγο το έκαναν αυτό; Γύρευε…Οι Σεναριογράφοι ανακοίνωσαν σήμερα, οι Μοντέρ ανακοινώνουν τις υποψηφιότητες των επιτευγμάτων του κλάδου τους στις 2 Φεβρουαρίου
Εδώ θα βρείτε την ΠΛΗΡΗ ΛΙΣΤΑ με ‘ολες τις Υποψηφιότητες ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Το κείμενο υπάρχει…παραπλεύρως στο άρθρο με την «ΠΡΩΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ»
Ξεκινάμε από το «αυτές ήταν οι ταινίες της χρονιάς που πέρασε, ανάμεσα σε αυτές θα γίνει η επιλογή». Για να ξέρουμε , πάνω-κάτω τι υπήρχε κι από κει να κοιτάξουμε εδώ παρέα, τι εισηγούνται οι επι μέρους 10.000 ΕΙΔΙΚΟΙ (κι αυτοί είναι απόλυτα ειδικοί διότι είναι οι άνθρωποι που κάνουν ταινίες κι όχι που βλέπουν) κι από που ορμώμενοι.
Ο Βρετανικός λόγος στις οσκαρικές ταινίες, κι όχι στην βρετανική παραγωγή σε αντίθεση με τις άλλες εθνικές Ακαδημίες του κόσμου (πλην αμερικανικής) είναι αυτό που εκφράζεται στα BΑFTA, στα Βραβεία Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης και δείχνει ότι σταθερα προωθούμενες ταινίες φέτος- αρέσουν, δεν αρέσουν- είναι «Τα πάντα όλα», το «Tar» και «Τα πνεύματα του Ινίσεριν»- και σε βρετανικό επίπεδο το «Aftersun»
Η απονομή θα γίνει στις 15 Φεβρουαρίου. Αναφέρω μόνο τις βασικές διότι υπάρχουν κάπου 27 κλάδοι και είμαι κατά του ..τηλεφωνικού καταλόγου
Τρία ακόμα Σωματεία έχουν προχωρήσει σε ανακοίνωση υποψηφιοτήτων, από αυτά των Παραγωγών είναι εκείνο που κατά τα δημοσιεύματα καθορίζει τις εξελίξεις
Κατάσταση Πολιορκίας από ξηράς, θαλάσσης κι αέρος με τα Σωματεία να ανακοινώνουν τις υποψηφιότητες τους ταυτοχρόνως
ΗΘΟΠΟΙΟΙ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ και ΜΑΚΙΓΙΕΡ-ΚΟΜΜΩΤΕΣ έδωσαν στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα των επιτευγμάτων των κλάδων τους για την χρονιά που πέρασε και για τα «υπό ’όψη» στα Oscar του 2023.
Για τις «Χρυσές Σφαίρες» δεν έγραψα τίποτε στο PANTIMO.GR, ασχολούμαι μόνο με τους επίσημους, θεσμικούς φορείς κι αυτοί είναι από θεωρητικής μεριάς οι Ενώσεις Κριτικών κι από καθαρώς κινηματογραφικής τα ΣΩΜΑΤΕΙΑ κι οι ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ των ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΩΝ. Αν έγραφα για τις «Σφαίρες», που δεν εκπροσωπούν απολύτως τίποτα κι έχω δικαιωθεί πανηγυρικά κι απλώς τις επαναφέρει το σύστημα του μάρκετινγκ, θα ήταν από μέρους μου ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΑΣΥΝΕΠΕΙΑ.
Ας σημειωθεί ότι οι Set Decorators, σωματειακώς λειτουργούν ανεξάρτητα, είναι άλλο σωματείο εκείνο των υπεύθυνων για τη διακόσμηση των σκηνικών σε πλατό. Στο OSCAR όμως είναι ενιαία κατάσταση.
Ξεκινώ από τη ΔΕΘΝΗ ΤΑΙΝΙΑ που εμπεριέχει δύο πράγματα μια και το ένα αφορά αποκλειστικά σε μας, στην Ελλάδα. Είναι η απουσία της ΕΛΛΑΔΑΣ και πάλι από τη λίστα των 15 «ημιτελικών» που θα διαγωνιστούν στον τελικό της 5άδας για την κατάκτηση του Διεθνούς Οσκαρ
Αυτά τα δύο φιλμ δείχνουν, για την ώα, να προωθούν οι ενώσεις των κριτικών. Και το μεν «TAR» δεν το έχω δει ακόμα ώστε να καταλάβω τι είναι αυτό που προωθείται. Ομως το «ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΟΛΑ» (Everything Everywhere all at once», που το έχω δει, δηλώνει ξεκάθαρα την αναζήτηση κάποιου διαφορετικου, κάτι αυνήθιστου, ενός μοντέρνου, με πολλαπλές κουλτούρες στα κύτταρα του και με τον ασιατικό κινηματογράφο σε συγχώνευση, κυρίως την κορεάτικη σχολή θρίλερ σε παρώδηση.
Συνήθως αυτοί ξεκινούν τις προ-οσκαρικές απονομές του έτους. Φέτος, τους πρόλαβε η Ενωση Κριτικων Νεας Υόρκης. Ως «ακόλουθοι» δείχνουν ότι κοίταξαν και λίγο πιο «εμπορικά», μια κι η κατάσταση των εισιτηρίων είναι «δυσπραγης», και βράβευσαν ως καλύτερη ταινία της χρονιάς το «TOP GUN MAVERICK», κάτι που, φυσικά, πριν από 35 χρόνια θα ‘ηταν αδιανόητο να συμβεί.
Μπήκαμε στην οσκαρική περίοδο και…Καλή μας Χρονιά…
Η Νέα Υόρκη, η Ενωση δηλαδή των Κριτικών της Νέας Υόρκης, ανοίγει την αυλαία , τουλάχιστον από τις μεγάλες οργανώσεις , των ετήσιων βραβεύσεων, που προλέγουν (κι όχι «προβλέπουν») τα Οσκαρ
Κι η νικήτρια ταινία , των εν λόγω Κριτικών, είναι το «TAR» του Τοντ Φηλντ, ωστοσο, το βραβείο σκηνοθεσίας δεν το εδωσαν οι κριτικοί στον σκηνοθετη της καλύτερης ταινίας αλλά στον Ινδό Σ.Σ. ΡΑΤΖΑΜΟΥΛΙ για το επικό ΙΝΔΙΚΟ φιλμ «RRR», το οποίο είναι παλαιότερο, δεν είναι δηλαδή η φετινή υποβολή της Ινδίας για το Οσκαρ.
Ο ΚΟΛΙΝ ΦΑΡΕΛ πήρε την επίσημη εύνοια των κριτικών για δυο ταινίες του, το «After Yang» και το «The banshees of Inisherin» -το τελευταίο πήρε και το βραβείο ΣΕΝΑΡΙΟΥ (το έγραψε ο ΜΑΡΤΙΝ ΜΑΚ ΝΤΟΝΑ) ενώ η ΚΕΗΤ ΜΠΛΑΝΣΕΤ που έχει πάρει διθυραμβικές κριτικές για το «TAR» θεωρείται από τους θαυμαστές της «φαβορί» για το Οσκαρ κι η Ενωση Κριτικων Νεας Υόρκης ξεκινά την ενίσχυση της προοπτικής για Οσκαρ Νο 3.
Στους β ρόλους η ΚΕΚΕ ΠΑΛΜΕΡ που ξεχώρισε από το ημι-ανεκδιήγητο «NOPE» του Τζορνταν Πηλ κι ο ΚΕΪ ΧΟΥΙ ΚΟΥΑΝ που παίζει τον σύζυγο της Μισέλ Γεό στο «Τα πάντα όλα», είναι αυτοί που πήραν την διάκριση από τους κριτικούς.
Ξεχωριστά αξίζει να σημειωθεί ότι στη ΔΙΕΘΝΗ ΤΑΙΝΊΑ επέλεξαν το φιλμ του ΓΕΡΖΙ ΣΚΟΛΙΜΟΦΣΚΙ «ΕΟ», το οποίο εχει υποβληθεί αό την ΠΟΛΩΝΙΑ για το Διεθνές Oscar και δείχνει μια πρώτη αποδοχή. Στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία, το συγκεκριμένο φιλμ, τιμήθκε με το βραβείο της μουσικής, είναι υποψήφιο στη Σκηνοθεσία για τον Σκολιμόφσκι , ‘όχι όμως και στην καλύτερη ταινία…..
Ακολουθεί η πλήρης λίστα:
Best Film: Tár
Best Director: S. S. Rajamouli, RRR
Best Actor: Colin Farrell, After Yang and The Banshees of Inisherin
Best Actress: Cate Blanchett, Tár
Best Screenplay: Martin McDonagh, The Banshees of Inisherin
Best Supporting Actor: Ke Huy Quan, Everything Everywhere All At Once
Best Supporting Actress: Keke Palmer, Nope
Best Animated Feature: Marcel the Shell with Shoes On
Best Cinematography: Claudio Miranda, Top Gun: Maverick
Best First Film: Aftersun
Best Foreign Language Film: EO
Best Nonfiction Film: All the Beauty and the Bloodshed
Special Award: Jake Perlin
Special Award: dGenerate Films
Special Award: Jafar Panahi
H ΡΩΣΙΑ δεν θα στείλει ταινία να την εκπροσωπήσει στα φετινά Οσκαρ κι έχει ξεσπάσει κινηματογραφικός εμφύλιος με πρωταγωνιστές τον ΝΙΚΗΤΑ ΜΙΧΑΛΚΩΦ και τον ΠΑΒΕΛ ΤΣΟΥΧΡΑΙ
Το άρθρο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρω και στον τίτλο, αφορά στην περίπτωση που η Ελλάδα, μέσω του επίσημου φορέα του προβλεπόμενου από το νομοθετικό πλαίσιο (ώστε να είναι έγκυρη η υποβολή) επιλέξει να στείλει το «ΣΜΥΡΝΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ». Ως εκπροσώπηση στην κούρσα για την 5άδα του ΔΙΕΘΝΟΥΣ OSCAR του 2023.
Αν επιλέξει λοιπόν να στείλει την «ΣΜΥΡΝΗ», να φροντίσει να στείλει την ΠΛΗΡΗ ΒΕΡΣΙΟΝ της ταινίας κι όχι τη συντομευμένη εκδοχή του καλοκαιριού.
Ναι, πάντα κάτι βρίσκεται να απασχολήσει τη δημοσιότητα. Μια ο φάκελος που δόθηκε λάθος, μια ο covid κι ο σιδηροδρομικός σταθμός, μια η σφαλιάρα του Γουιλ Σμιθ στον Κρις Ροκ…Αυτό είναι το κομμάτι του publicity. Κρατά από τα πολύ παλιά χρόνια και διάφοροι που δήθεν ασχολούνται με τα Οσκαρ (SOS: ΔΕΝ υπαινίσσομαι Ελληνες, για Αμερικάνους ως επί το πλείστον μιλάω, από τους οποίους τα αντιγράφουν ή τα δανείζονται κι οι μη ασχολούμενοι με το κινηματογραφικό κομμάτι που είναι και το βασικό) σε αυτά περιορίζονται. Κι αυτά προβάλλουν, αυτά διογκώνουν. Αλλωστε ό,τι κυκλοφορεί σε βιβλίο περί Οσκαρ ,με τούτα καταγίνεται κι όχι με το τι εστί ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ, ΕΡΓΟΚΕΝΤΡΙΣΜΟΣ, ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ, ΚΡΙΤΗΡΙΑ κλπ…..
Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ είναι ΣΥΝΟΛΟ. Αντικατοπτρίζει τα στοιχεία που την απαρτίζουν. Εξού και στις υποψηφιότητες ψηφίζεται από όλους τους κλάδους κι όχι μόνο από τους Παραγωγούς που θα μπορούσαν να θεωρηθούν οι «καθ’ ύλιν αρμόδιοι».