Είναι τέτοια η τρέλα φέτος με την αλλαγή ημερομηνίας των OSCAR, που έρχονται περίπου ένα μήνα μπροστά – θα απονεμηθούν στις Φεβρουαρίου, όπου έχουν τρελαθεί κι ι πάντες γύρω τους που θέλουν να πάρουν μερτικό από αυτά. Το Σωματείο των ΜΑΚΙΓΙΕΡ-ΚΟΜΜΩΤΩΝ για παράδειγμα, φτάνει στο σημείο να απονείμει βραβεία (όχι να ανακοινώσει υποψηφιότητες) δύο μέρες ΠΡΙΝ ανακοινωθούν οι υποψηφιότητες των OΣΚΑΡ.
Πέρσι το λέγαμε για τη «Ρόμα» καθώς βλέπαμε τι γινόταν, φέτος το λέμε για τα «ΠΑΡΑΣΙΤΑ». Οπου κι αν γυρίσεις να κοιτάξεις σε απονομές βραβείων ή σε υποψηφιότητες , η κορεάτικη αυτή ταινία του ΜΠΟΝΓΚ ΤΖΟΥΝ ΧΟ, που πήρε το «Χρυσό Φοίνικα» στις Κάνες (η «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν είχε πάρει το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία- από εκεί ερχόταν) βλέπεις μέσα τα «Παράσιτα». Πρώτα οι Κριτικοί, στις Ενώσεις των Μεγάλων Πόλεων, που της δίνουν όλα τα μεγάλα, τώρα έρχονται και τα ΣΩΜΑΤΕΙΑ και το πράγμα σοβαρεύει πολύ γύρω από την ταινία. Την ανεβάζει πολύ ψηλά.
Η απουσία του ΡΟΜΠΕΡΤ ΝΤΕ ΝΙΡΟ για τον «Ιρλανδό» από τις ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΗΘΟΠΟΙΩΝ ομολογώ ότι με προβλημάτισε. Είχε προηγηθεί η απουσία του ονόματος του από τις τις υποψηφιότητες της «Χρυσής Σφαίρας» αλλά εκεί δεν έδωσα σημασία διότι δεν έχω σε εκτίμηση το όλο γεγονός κι επειδή γνωρίζω πολύ καλά (στα 21 χρόνια που έζησα στην ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ των ΟΣΚΑΡ, στα 15 από αυτά ζούσα παράλληλα και τις «Χρυσές Σφαίρες» - καμία σχέση!!!!!!!!!!!!!) το πώς επιλέγονται ,οπότε δεν στάθηκα. Η απουσία του , όμως, από το Σωματείο Ηθοποιών, ομολογώ ότι με ξάφνιασε στο τι ακριβώς μπορεί να μου έχει διαφύγει γύρω από την ερμηνεία , το ρόλο, τη σκηνοθετική επικέντρωση του Σκορσέζε. Βέβαια, ο Ντέ Νίρο από την άλλη είναι και το φετινό τιμώμενο πρόσωπο των Βραβείων του Σωματείου Ηθοποιών, σε αυτόν θα απονεμηθεί το ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΡΙΕΡΑΣ… Περιμένω , όμως, να δω και τα Οσκαρ και μόνο τότε θα εκθέσω τους προβληματισμούς μου…..
Αυτή η 9η Φεβρουαρίου του 2020, τους έχει κάνει όλους να τρέχουν… Είναι η ημερομηνία που θα απονεμηθούν τα Οσκαρ του 2020, απελπιστικά νωρίς σε σχέση με ότι συνέβαινε ως τώρα. Εξού και τρέχουν να προλάβουν όλοι oι σχετιζόμενοι. Μετά τους Σκηνογράφους, προχώρησαν σε ανακοινώσεις υποψηφιοτήτων ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΟΙ και ΗΧΟΛΗΠΤΕΣ .
Κι όπως θα δείτε παρακάτω, και θα θυμηθείτε από τα προηγούμενα χρόνια, οι ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑΣ έχουν τρεις διαφορετικές κατηγορίες διότι εδώ είναι Σωματείο κι εξετάζει όλα τα επιτεύγματα του κλάδου.
Φέτος, οι υποψηφιότητες των «Χρυσών Σφαιρών» έχουν ως ΕΙΔΗΣΗ το «Χωρίς χοντράδες» με την έννοια ότι οι διαχωρισμοί Κωμωδίας (ή Μιούζικαλ) και Δράματος βρίσκονται σε «νορμάλ» επίπεδα.
Η Ενωση Κριτικών Λος Αντζελες, για μια ακόμα φορά προτίμησε ένα ξένο φιλμ, όπως είχε κάνει και με το «Ρόμα» πέρσι και με το «Amour» τη σαιζόν 2012-13 ή με το «Τίγρης και Δράκος» πιο παλιά κι έδωσε την πλήρη σχεδόν υποστήριξη της στα κορεάτικα «ΠΑΡΑΣΙΤΑ» του ΜΠΟΝΓΚ ΤΖΟΥΝ ΧΟ.
Οπερ σημαίνει ότι η πιο λαμβανόμενη υπόψη (κι όχι πιά καθοριστική) Ενωση Κριτικών στις ΗΠΑ διαχώρισε την καλύτερη ταινία από τη Σκηνοθεσία, κάτι που συμβαίνει εξαιρετικά τακτικά. Στο λεγόμενο «split» επέλεξε τον «ΙΡΛΑΝΔΟ» ως Καλύτερη Ταινία της Χρονιάς όχι, όμως και τον σκηνοθέτη του φιλμ Μάρτιν Σκορσέζε για τη σκηνοθεσία του.
Μπαίνουμε στην κούρσα την προ-οσκαρική κανονικά με τους «θεσμικούς» παραδοσιακούς φορείς και το NATIONAL BOARD OF REVIEW, που παραδοσιακά την ανοίγει, έδωσε τα βραβεία του
Μέχρι πρότινος, το NATIONAL BOARD OF REVIEW ήταν ο εκκινητής της κούρσας των προ-οσκαρικών διακρίσεων φορέων και… κηδεμόνων, τώρα, που έχουν μπει πολλοί σε αυτό το χορό και.. βιάζονται, τα GOTHAM AWARDS είπαν το .. «τούκα προ» Κι επέλεξαν «ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΑΜΟΥ»
Κι ο απολογισμός είναι ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΣ και μόνο , ειδικά για το PANTIMO.GR , που ασχολήθηκε επισταμένως με τις αναλύσεις ΟΛΩΝ των κατηγοριών των ταινιών με υπόθεση και δεν ασχολήθηκε με τις ανοησίες των πολλών και των υπολοίπων
Κι έτσι φτάσαμε αισίως στο… ΦΙΝΑΛΕ. Στην ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ. Η οποία συμβολικά είναι και το επιστέγασμα.
Αυτό που θα πρέπει να γίνει κατανοητό περί «ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ» και του πως επιλέγεται είναι πως για την Καλύτερη ταινία, στις ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ, ψηφίζουν ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΛΑΔΟΙ. Μαζί με το δικό τους κλάδο, ψηφίζουν υποψηφιότητες και για καλύτερη ταινία.
Πιο «στρωτή» δείχνει η φετινή χρονιά στο είδος του ΚΙΝΟΥΜΕΝΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ, που τα τελευταία χρόνια , τα τελευταία ΑΡΚΕΤΑ χρόνια, θα έλεγα, παρουσιάζει άνοδο- η φετινή πεντάδα δείχνει μια παγιοποίηση. Με την έννοια ότι το ψυχαγωγικού χαρακτήρα φιλμ κινουμένου σχεδίου δείχνει να έχει ανακτήσει έδαφος, μια και στις προηγούμενες χρονιές είδαμε κι άλλες απόπειρες, ενδιαφέρουσες καλλιτεχνικά αδιαμφισβήτητα αλλά που άφηναν αναπάντητο το ερώτημα» «Που απευθυνόμαστε;»
Το κράτησα για εδώ, περί κεντρικού ήρωα. Βασική αρχή περί Σεναρίου και Ρόλου. Ο θεατής πρέπει να βλέπει την ιστορία μέσα από τον κεντρικό ήρωα, όπως τη ζει αυτός. Αν κάτι ξέρει ο θεατής που δεν γνωρίζει ο ήρωας τότε έχουμε τη λεγόμενη «τραγική ειρωνεία». Αν, όμως δούμε κάτι που δεν γνωρίζει ο ήρωας και δεν υπήρχε λόγος να το δούμε κι εμείς, τότε υπάρχει σεναριακό σφάλμα. Το σενάριο πρέπει να γράφεται από τη ματιά του κεντρικού προσώπου, ακόμα κι αν έχουμε έργο ζευγαριού. Πάντα, ο ένας εκ των δύο θα είναι πιο… πρώτος από τον πρώτο. Στα «καλύτερα μας χρόνια» από πού είναι γραμμένο το σενάριο; Από τη μεριά της Στρέηζαντ ή του Ρέντφορντ; Στο «Love Story» από πού το κοιτάμε; Από τον Ράυαν Ο Νηλ ή από την Αλι ΜακΓκρόου; Στο «Ένα αστέρι γεννιέται;»
Όπως είχα γράψει και στην ΑΝΑΛΥΣΗ Νο 5 για τα ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ των OSCAR 2019, στο PANTIMO. GR , αυτά τα δύο φιλμ θα ήταν οι «βασικοί μέτοχοι» της κατηγορίας.
Ή «ΕΚ ΔΙΑΣΚΕΥΗΣ ΣΕΝΑΡΙΟ» αν θέλουμε να ακριβολογούμε επί της ελληνικής γλώσσας.
Η κατηγορία αυτή είναι που εστιάζεται πάνω στο διαχωρισμό σεναρίου κι οποιασδήποτε άλλης γραπτής πηγής και κυρίως λογοτεχνήματος. Φυσικά και στο πρωτότυπο σενάριο ισχύουν τα ίδια που θα διαβάσετε παρακάτω, εκεί όμως όλα γίνονται εξαρχής. Η κατηγορία του «ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟΥ» μας δίνει τη δυνατότητα να κατανοήσουμε τη διαφορά.
Οι ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΙ στο ΣΩΜΑΤΕΙΟ τους , με τα βραβεία που έδωσαν, δημιουργούν σασπένς για τη βραδιά των Οσκαρ και για τις δύο σεναριακές κατηγορίες τους.
Εδωσαν τα βραβεία τους ΗΧΟΛΗΠΤΕΣ και ΜΑΚΙΓΙΕΡ-ΚΟΜΜΩΤΕΣ μέσω των Σωματείων τους και βλέπουμε ποιοι είναι οι επικεφαλής της κούρσας, στις κατηγορίες αυτές, για τα ΟΣΚΑΡ 2019.
Για το πώς διαχωρίζονται οι supporting από τις πρωταγωνίστριες (ή τους πρωταγωνιστές, στο ανδρικό φύλο) το έχω γράψει πολλές φορές και το επαναλαμβάνω: Από τη θέση που κατέχουν στο Σενάριο. Από εκεί ορίζονται. Το επισημαίνω σε τούτη την κατηγορία επειδή υπάρχουν δύο ηθοποιοί από την «Ευνοούμενη» του Λάνθιμου, οι οποίες έχουν προκριθεί σε αυτή την κατηγορία (Εμμα Στόουν, Ρέιτσελ Βάις) ενώ υπάρχει και μία τρίτη από την ίδια ταινία, η Ολίβια Κόλμαν που είναι στην κατηγορία Α’ γυναικείου κι η ιστορία αφορά ένα «τρίο». Πως γίνεται λοιπόν εδώ ο διαχωρισμός;
Το πρώτο πράγμα που καλούμαστε να ξεκαθαρίσουμε γύρω από τη ΜΟΥΣΙΚΗ είναι πως Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ «ΒΛΕΠΕΤΑΙ», ΟΧΙ ΝΑ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ…