Για τον ΓΟΥΝΤΥ ΑΛΕΝ αυτά, ο οποίος αποφάσισε να κάνει και μια ταινια ΓΑΛΛΙΚΗ, ύστερα από αμέτρητες εκδηλώσεις και δηλώσεις θαυμασμού προς τη Γαλλία, την Ευρώπη, τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο κι από μια αντιπάθεια που τρέφει προς την πατρίδα του την Αμερική, αν την αισθάνεται πατρίδα του με μόνη εξαίρεση τη Νέα Υόρκη. Αντε λίγο και το Σαν Φραντσίσκο.
Το υπενθύμισε το φβ και θεωρώ πως αξίζει τον κόπο να περάσει στο pantimo.gr και να απευθυνθεί σε αναγνώστες και μελετητές.
Κι ο ΚΕΝΕΘ ΜΠΡΑΝΑ στη τρίτη του απόπειρα ως αυτοσκηνοθετούμενος Πουαρώ, δεν καταφεύγει σε remake αλλά πιάνει ένα μυθιστόρημα της Αγκαθα Κρίστι , «TO ΠΑΡΤΥ», όπως ηταν ο ελληνικός ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ τίτλος του «Halloween Party» , το οποίο δεν είχε γίνει ταινία στον κινηματογράφο. Κι έτσι ξεκινά με ένα ελκυστικό κίνητρο. Για το κοινό. Οι κριτικοί θα του γράψουν τα …δικά τους
Εντυπωσιάζει η επιτυχία της συνέχειας του φιλμ που σκόρπισε τον τρόμο το 2018 κι εντυπωσιάζει επειδή είναι παγκόσμια, και συνέβη επίσης και στην Ελλάδα. Κι όταν εμφανίζεται, όπου εμφανίζεται, καταλαμβάνει την πρώτη θέση εκτοπίζοντας έργα ισχύουσας αντοχής. Επειδή δεν πιστεύω στο «τυχαίο» κι επειδή για όλα υπάρχει εξήγηση, πήγα και το είδα, αν και το πρωτο φιλμ μου είχε φανεί ευτελές. Με το καινούργιο δεν συνέβη το ίδιο.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία ΑΛΗΘΙΝΗΣ ΑΠΟΛΑΥΣΗΣ
Το λέω αυτό επειδή η ταινία της Γαλλίδας ΖΙΣΤΙΝ ΤΡΙΕ, δεν είναι το αντιπροσωπευτικό είδος που παίρνει ΧΡΥΣΟ ΦΟΙΝΙΚΑ στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ. Με τίποτα δεν είναι ταινία του auteur, του είδους δηλαδή που επιδιώκουν Φεστιβάλ και Κάνες, κι αν πάμε στο σινεμά των ειδών, που το βραβεύουν σπανιότατα στα Φεστιβάλ, σίγουρα δεν μιλάμε για κάποια «ανατομία» (για να μεταχειριστώ τη λέξη του τίτλου), στο είδος, στο ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ ώστε να δικαιολογηθεί προς τα εκεί ο «Φοίνικας»…. Ωστόσο, με ΕΡΓΟΚΕΝΤΡΙΚΑ κριτήρια δεν παύει να είναι ένα ενδιαφέραν φιλμ.
Και τι εννοώ με τη λέξη «ΠΟΙΗΣΗ»; Για την οποία πολύς κι αυθαίρετος λόγος έχει γίνει……
Ο ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ σε αυτή την ταινία παραθέτει κάποια πολύ σοβαρά μαθήματα, με το πως γεννιέται αυτή η ποίηση και από κει και μετά με το πως μπορεί να γίνει αντιληπτή από τον θεατή.
Πριν από πολλά χρόνια, πάνε 30 περίπου, ο ΦΡΑΝΣΙΣ ΦΟΡΝΤ ΚΟΠΟΛΑ, σε μία συνάντηση μας, μου είχε παραδώσει ένα φοβερό μάθημα, πάνω στο πως γίνονται τα έργα Κι από που ξεκινάμε. Το παράδειγμα του Κόπολα αφορούσε, με αφορμή ένα μπουκάλι νερό «Evian» που βρισκόταν στο τραπέζι μας, στο πως θα φτιάχναμε ας πούμε την ιστορία του κυρίου Εβιάν..Αν την κάναμε ταινία. Από που θα αρχιζαμε; Από τον ίδιο. Ποιός είναι; Γιατί ασχολούμαστε μαζί του; Τι παραγει; Ποια η σχέση του με αυτό που παράγει; Τι τον οδήγησε στην παραγωγή, ποια η διαδρομή του στο προϊον για να γίνει ισχυρός, ποιοι οι ανταγωνιστές, ποιο το θέμα του περιβάλλοντος αφου εμπορεύεται δημόσιο αγαθό.. Με βάση αυτό, θα φτιάχναμε την πρώτη ύλη, μέσα από την επεξεργασία της θα προχωρούσαμε στους χαρακτήρες, θα βρίσκαμε και την ανάλογη αισθητική, που να συνάδει με το προϊον του κεντρικού ήρωα, θα τον εξετάζαμε μέσα από τα γεγονότα ψυχολογικά, στο τι πιστεύει κλπ, κλπ, κλπ…, στη ζωή του και στις σχέσεις του και πως όλα αυτά είναι υπό την επήρεια του κεντρικού του θέματος.
Σημειωτέον ότι στις «4 αντίπαλες» περιλαμβανόταν και «ΤΟ ΜΑΧΑΙΡΙ ΣΤΟ ΝΕΡΟ», του νεαρού ΡΟΜΑΝ ΠΟΛΑΝΣΚΙ, που ήταν κι η πρώτη υποψηφιότητα Ανατολικής Χώρας (Πολωνία).
Την ταινία την ξεχωρίζω, συνέχισε ο Φελίνι ο οποίος ήταν εκεί για το «ΟΚΤΩΜΙΣΗ» και θεωρείτο το φαβορί, για δυο λόγους που μου έκαναν πολύ μεγάλη εντύπωση.
Η κωμωδία αυτή της «Καραγιάννης_-Καρατζόπουλος» με τον ΚΩΣΤΑ ΒΟΥΤΣΑ και την ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, δεν είναι έργο για το οποίο θα έγραφα κριτική στα καλά καθούμενα στο PANTIMO.GR μια και καταλήγει να είναι μια κωμωδία της σειράς. Προσφέρεται όμως για ειδικό μάθημα περί διανομής, ιδιοσυγκρασίας, χημείας και θεωρίας ζωτικού χώρου.
Ξεκινώ από την ΚΑΡΕΖΗ, την ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ, η οποία τον προηγούμενο χρόνο έχει φάει δυο μεγάλα στραπάτσα στην «Καραγιάννης-Καρατζόπουλος», τη «Μαντώ Μαυρογένους» στο Νο 20 του εισπρακτικού πίνακα και την «Ερωτική συμφωνία» ακόμα πιο κάτω, στο Νο 31, που δεν φαντάζεσαι, τότε, ποιο μπορεί να είναι το επόμενο βήμα. Στο βαθμό που εκτός των άλλων πέφτουν κατακόρυφα και τα εισιτήρια των κινηματογραφικών αιθουσων και δη της ελληνικής παραγωγής.
1971, σαιζόν 1971-72, η χρονιά του ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟΥ. Παίρνει το βραβείο Α’ Ανδρικου ρόλου στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ για το «ΤΙ ΕΚΑΝΕΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΘΑΝΑΣΗ;» του Ντίνου Κατσουρίδη και το καλλιτεχνικό συνοδεύεται κι από εμπορικό θρίαμβο, της τάξεως των 600 και βαλε, χιλιάδων εισιτηρίων ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ, όπου η Βουγιουκλάκη με το πολυδιαφημισμένο «Σ’ αγαπώ» και γυρίσματα σε κοσμοπολίτικες πρωτεύουσες , πόλεις και περιοχές της Ευρώπης, θα έρθει 2η και με μεγάλη διαφορά εισιτηρίων. Είναι η χρονιά που τα εισιτήρια πέφτουν κατακόρυφα. Ο Βέγγος κάνει την εξαίρεση.
Πολύ ενδιαφέρουσα η ταινία του ΡΟΝΤΡΙΓΚΟ ΣΟΡΟΓΚΟΓΙΕΝ, του Ισπανού, που είναι κι αυτή η οποία σάρωσε στα βραβεία «GOYA» της Ισπανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα κι ως ένα βαθμό υποδειγματική η ταινία αυτή του Ισπανού ΑΛΜΠΕΡΤΟ ΡΟΝΤΡΙΓΚΕΖ, που είχε αρέσει στην Ελλάδα «Το μικρό νησί» του. Γίνεται υποδειγματική στον τρόπο κινηματογραφικής διαχείρισης ενός γεγονότος και στο πως μέσα στο γεγονός γίνονται ενέσεις μυθοπλασίας και πως καταλήγει το γεγονός να είναι κανονικό κινηματογραφκό σενάριο.
Αυτό είναι το χαρακτηριστικό της ταινίας αυτής που είναι η καλύτερη από τις τρεις «ενδιάμεσες» που γύρισε η ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ στην «Καραγιάννης-Καρατζόπουλος» πριν επιστρέψει στο Φίνο.
Θα μπορούσε το άρθρο να τιτλοφορηθεί «Η «ΚΛΕΜΜΕΝΗ EYTYXIA» ΤΗΣ ΤΖΕΝΗΣ». Διότι υπήρχε ένα φιλμ του 1946-47, το «Stolen life» (στον ελληνικό τίτλο η λέξη «ζωή» του ξένου αντικαταστάθηκε με την «ευτυχία») με την ΜΠΕΤΤΥ ΝΤΕΗΒΙΣ και τον ΓΚΛΕΝ ΦΟΡΝΤ, με ηρωίδες δυο δίδυμες αδελφές που ερωτεύονται τον ίδιο άντρα.
Εχει συγγένειες η κωμωδία αυτή με «Το σωφεράκι». Μόνο που η εν λόγω του ΝΙΚΟΥ ΤΣΙΦΟΡΟΥ είναι αυτή που προηγήθηκε έναντι της άλλης του Γιώργου Τζαβέλλα, χωρίς αυτό να σημαίνει τίποτε περισσότερο πέρα από τη μελέτη ενός είδους και μιας εποχής.
Αυτό ήταν το εκπληκτικό που είχε συμβεί με την ΩΝΤΡΕΫ ΧΕΠΜΠΟΡΝ σε αυτή την ταινία κι έτσι εκτινάχθηκε με τη μία στους Εφτά Ουρανούς. Μπόρεσε να είναι από τη μια η Πριγκίπισσα , όπως την όριζε το σενάριο, κι από την άλλη, να πάρει πάνω της τη νέα εποχή και να γίνει το κορίτσι του ’50, να φτιάξει ένα πρότυπο, ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΡΟΛΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ, κι όχι αυθαίρετα, με το οποίο ταυτίστηκαν τα κορίτσια του 50 σε όλη την υφήλιο, στο νέο τύπο κοπέλας που γεννιόταν, στη νέα εποχή, αμέσως μετά τον πόλεμο, που ξεκίναγε η αποκατάσταση….
Είναι μια ταινία που όταν θέλω να μιλήσω για αυτήν, με κάνει να αισθάνομαι κουραστικός, σχολαστικός. Διότι αυτά που θαυμάζω πάνω της με σπρώχνουν στις εξειδικεύσεις και να μιλήσω τη γλώσσα τους.
Πάμε πίσω στο 1946. Νοερά ας ταξιδέψουμε. Είναι κάτι που το κάνω σε κάθε φιλμ, σε κάθε θεατρικό έργο, σε κάθε μυθιστόρημα, σε κάθε ανάγνωσμα. Μεταφέρομαι με το νου στην εποχή που γράφτηκε ή που γυρίστηκε και προσπαθώ να επικοινωνήσω με ένα βαθύτερο τρόπο με τα έργα χάρη στη βοήθεια που μου παρέχουν τα γενέθλια. Αυτό με βοηθά να τα αντιλαμβάνομαι καλύτερα. Και προσπαθώ να μεταδίδω αυτές τις πληροφορίες και στους αναγνώστες-θεατές διότι έτσι θα αντιληφθούν καλύτερα τί σήμανε ένα έργο στον Ενεστώτα του παρά στο τι λένε κάποιοι μετά από χρόνια που ασχολήθηκαν με αυτό, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη ΧΡΟΝΟ και ΤΟΠΟ, τις ΒΑΣΕΙΣ των ΡΙΖΩΝ για τα ΕΡΓΑ.